Trygga relationer är något man bygger upp

Radmila Boström kom till Sverige från Montenegro 1976 och arbetade länge som ekonom inom bankväsendet och senare även som tolk åt Invandrarverket. Efter ett tag kände hon dock att hon ville jobba ännu mer med människor och vidareutbildade sig istället till personlig assistent för autistiska barn och började sedan arbeta som inom äldreomsorgen.
Trygga1- Jag har arbetat mycket med gamla människor, men också med många under 65 år som ändå behöver assistans, berättar Radmila. Efter drygt 15 år på både privata och kommunala äldreomsorgsföretag började hon på Eveo i början av 2010.

- Det kändes spännande för mig, med min bakgrund, att få arbeta med ett företag där jag både kan få användning av min erfarenhet inom omsorgen och dra nytta av mina språkkunskaper och mitt kulturella arv. Jag talar ju både svenska och serbiska.

Eftersom Eveo specialiserat sig på att erbjuda vård på vårdtagarens hemspråk var det ett lätt val att anställa Radmila, och Radmila i sin tur trivs bra på Eveo.

- Först när jag läste deras broschyr tänkte jag att "de kan aldrig hålla allt de lovar", men nu tycker jag att de faktiskt kan det.

Trygga2Förutom att erbjuda vård och assistans på kundens språk strävar Eveo också efter att varje medarbetare bara ska arbeta med ett fåtal kunder, för att på så sätt kunna etablera en kontinuerlig och personlig relation med varje vårdnadstagare.

- För mig är det stor skillnad, berättar Radmila. Tidigare hade jag många personer som jag bara träffade en eller två gånger. Nu har jag två fasta kunder som jag är kontaktperson för, och två andra som jag träffar då och då. Det gör att jag verkligen lär känna dem och kan jobba med just deras behov mer långsiktigt.

Radmilas fasta kunder har vitt skilda behov och är väldigt olika personligheter, men båda har gjord mycket stora framsteg sedan Radmila kom in i deras liv.

- Ja, den ena är en svensk man som tidigare har haft stora sociala problem och inte passat in någonstans – hans sågs nästan som en fara för allmänheten. Sedan vi lärt känna varandra har han blivit mycket tryggare och lugnare och vi kan både samtala och gå ut och fika bland folk. Han är som en ny människa.

Även Radmilas andra kund har gjort stora personliga framsteg, men här handlar det mest om det fysiska:

- Det är en gammal bosnisk dam som var sjuk och skadad. Hon hade brutit armarna och nästintill blivit invalidiserad. Hon åt för lite och vägde nästan ingenting. Dessutom hade hon, som är vanligt bland äldre invandrare, glömt bort svenskan med åldern. När vi träffas pratar vi serbiska och jag hjälper henne med hennes sjukgymnastik så hon får upp rörligheten. Sedan lagar jag sådan mat som hon tycker om och är van vid, så hon har gått upp i vikt och blivit mycket piggare. Hennes läkare kände knappt igen henne!

En annan sak som Radmila uppskattar med Eveos arbetsmetoder är att Radmilas chefer regelbundet träffar kunderna och utvärderar deras situation och säkerställer att de verkligen får den vård och den assistans de behöver.

- Ja, det känns som Eveo lyssnar på både anställda och kunder på ett bra sätt. Vi jobbar hårt med varje person, men i längden tror jag att det lönar sig eftersom resultaten blir så mycket bättre. Framförallt mår våra kunder mycket bättre och det måste ju vara huvudsaken – vi arbetar ju trots allt med människor, säger Radmila.

Nyheter

Img 0924

Senioryoga firar 2 år på Kupan
Vår Senioryoga firar 2 år på Kupan! Stort tack till yogaledare Kicki Åhs som ...

Img 6198

Eveos hemtjänst på lokal- tv i Södertälje
Var sjätte utlovade timme inom hemtjänsten i Södertälje kommun utfördes aldri...

Img 0958

Yogaresa till Tynningö med Eveo
Premiär! Första yogaresan med Eveo Seniorcentrum